YEMEK FOTOĞRAFÇILIĞI NEDİR?
Sanayi ve teknolojinin gelişmesine paralel artan dünya nüfusu bir çok meslek alanında iş hacmini artırdığı gibi bir takım zorlukları da beraberinde getirmiştir, bu zorluğu yaşayan iş alanlarından biri de kuşkusuz reklamcılık sektörüdür, nitekim hızla çoğalan gazete, mecmua, dergi, televizyon, billboard, sinevizyon, led ekran, facebook, instagram gibi sosyal medya ve internet siteleri hedef kitleye ulaşmayı oldukça zorlaştırmıştır.
Bu kadar dallanıp budaklanan iş kolları fotoğrafçılıkta da farklı alanlar yaratmış, dünyanın bir çok gelişmiş ülkesinde işi sadece ve sadece yemek fotoğrafı çekmek olan fotoğrafçılar ve fotoğraf atölyelerinin oluşmasını sağlamıştır. Çünkü yiyecek ve içecek sektörü en fazla ticari hacme, işletme sayısına sahip ve en çok reklama ihtiyaç duyan alandır.
Neden böyle bir başlık attığımı merak edenleriniz için kısaca söylemek gerekirse her yemek fotoğrafının aslında yemek fotoğrafı olmadığını anlatmak için böyle bir başlık seçtim, yazımızın ilerleyen bölümlerinde neden böyle olduğunu anlatmaya çalışacağım.
YEMEK FOTOĞRAFÇILIĞINDA AMAÇ
Yemek fotoğrafında amaç nedir?
Şeklinde bir soru sorarsak birçoğumuzun kafası karışacaktır.
Restoranın yada fast food un menüsünde yer alan ürünlerin neler olduğunu belirlemek olabileceği gibi..
Ne yiyeceğimiz konusunda kararsız kaldığımız da yemek fikrimizin değişmesini de sağlayabilir.
Ya da her ikisini ve daha fazlasını içeren yemek görselleri de olabilir.
Restoranlar, fast foodlar, oteller, pastaneler bistrolar, kafeler müşterilerine hangi ürünlerle hizmet verdiklerini gösterebilmek için mönü hazırlarlar. Müşteri zaten masanıza gelip oturmuş ise sipariş vermeye hazır demektir. Restoranınızın kalitesini, ürünlerinizin sunumunu ve lezzetini bilmeyen bir müşteri siparişini büyük bir olasılıkla garsonun önüne koyduğu mönü ye bakarak karar verecektir. Ya da bir AVM nin yemek katında yemek yemek isteyen bir insan sizin duratrans (ışıklı fotoğraf) görselinizden etkilenip sizin bankonuza yönelecektir.
Kebaplarınızla veya hamburgerlerinizle ünlüsünüz birileri bunu duyup gelmiş yemek siparişini vermiş, mönüyü karıştırırken tatlınızı da denemek isteyebilir veya istemeye de bilir. Buna karar vermesin de eğer güvendiği bir arkadaşından aldığı tavsiye yoksa en önemli öge kesinlikle ürünün fotoğrafıdır.
Görüldüğü gibi benzer örnekleri artırmak çok mümkün burada dikkatinizi çekmek istediğim konu müşterinin kararını etkileyecek konu öncelikle yemeğin görseli ve servisin bu görselle uyum içinde olmasıdır.
Bunların dışında yiyecek sektörü içerisinde bir bakliyat, et ürünleri, gibi ürünler üreten bir tedarikçi de olabilirsiniz. Sizin satışını yaptığınız kuru fasulye ile yapılmış bir yemeğin diğerlerinden farklı ve daha lezzetli olacağını söylemek sizin de hakkınız, ya da sucuğunuzla yapılan sucuklu yumurtanın tadına doyum olmaz demek te öyle işte, bütün bunlar için tedarikçilerin de yemek fotoğraflarına ihtiyaçları vardır.
Özetlersek yemek fotoğrafında amaç görseli oluşturulacak yemeğin izleyicinin iştahını açması, ürününüzü bilmeyen bir tüketicinin sunumunuza ve görselinize bakarak adeta yemeğin tadını ve kokusu almasını sağlamak olmalıdır.
İyi çekilmiş yemek fotoğrafları kesinlikle siparişlerinizin ve cironuzun artmasını sağlayacaktır, gerisi ürünün, hijyeni, lezzeti ve kalitesi ile ilgilidir ama en azından iyi bir fotoğraf tüketicinin denemesini sağlayacaktır bu nedenle fotoğrafa yatırım yapmak akıllıca bir iştir.
YEMEK FOTOĞRAFÇISININ GÖREVİ
Fotoğrafın birden çok alanının olması fotoğrafçının o alanda bilgi sahibi olması, uzmanlaşması gerektiğinden olmuş olabilir mi?
Tabi ki bu tam olarak böyledir. Bu yüzden profesyonel fotoğrafçılar bir veya birkaç alanda uzmanlaşan kişilerdir.
Günümüzde yemek işletmelerinin fotoğrafçılardan iki farklı talebi olmaktadır, bunlardan birisi fotoğraflanacak yemekler için sunum konsepti de hazırlayarak restoran sunumunu da oluşturmaktır. Nitekim mönü de görüp sipariş verdiğiniz bir pasta ve ya yemek görselde ki gibi bir sunumla servis edilmiyorsa başınız büyük belada demektir. Bu görevi genellikle ülkemizde yemek işletmelerinin kendi üstlenmekte veya aşçılar yapmaktadır. Burada fotoğrafçıya düşen görev yemeği olabildiğince teknik ve estetik olarak fotoğraflamaktır.
Bilmeyenler için hemen belirteyim yemek fotoğrafçılığı öyle göründüğü gibi kolay bir iş değildir. Tabağı fona koy deklanşöre bas geç değildir, birçok fotoğraf ve yemek hilesini bilmeniz gerekir bunu işletme sahibinden veya aşçıdan beklemeyin örneğim kuru fasulyeden söz etmiştik kuru fasulyeyi olduğu gibi çekerseniz fasulye taneleri çoğu zaman görünmez ve böyle bir fotoğrafa bakan izleyici çorbamı kuru fasulye mi olduğunu bilemeyebilir bunun için tabağın altını çocukların oynadığı cam bilyelerle doldurup üstüne kuru fasulye yemeğini koyarsanız fasulye taneleri üstte kalır bunun gibi farklı yemeklerde farklı hileler vardır biraz da yaratıcığınızı kullanmanız gerekir sonuçta fotoğraf esasen bir sorun çözme işidir sorunu çözer görseli hazırlar en sonun da deklanşöre basarsınız bu işin en kolay yanıdır. Neyse bütün sırları verecek değilim meslek sırrı denen bir şey var.
Bir diğeri de yiyecek sektöründe ki tedarikçilerden zaman zaman ramazan kampanyaları veya hatırlatıcı, tanıtıcı reklamlar için yemek fotoğrafı talebi gelir. Tedarikçi bir restoran işletmediği için sunum diye bir sorunu yoktur, onun için fotoğrafın olabildiğince iştah açıcı, teknik ve estetik olarak mükemmel olması önemlidir çünkü en iyi sucuk, makarna yada köfte onunkidir.
Esasen burada fotoğrafçı daha şanslıdır çünkü bütün yaratıcılığını ortaya koyma şansı vardır, bir çok yemek fotoğrafçısı aşçılık dersleri almış kendisine ait mutfağı olan ve çekeceği fotoğrafları bu mutfakta hazırlayan kişilerden oluşur. Hemen üzülmeyin iyi bir fotoğrafçısınız ama böyle bir bilginiz ve mutfağınız yok diye yemek fotoğrafı çekmeyecekmisiniz, bu konuda profesyonel destek alabilirsiniz bir aşçı ile anlaşarak yemekleri onun yapmasını sağlar sizde bildiğiniz hilelerle fotoğraf çekmeye odaklanabilirsiniz.
YEMEK FOTOĞRAFLARINDA EKİPMAN
Eğer bir önce ki bölümde söz ettiğim gibi çekeceğiniz yemek fotoğraflarını hazırlamak için kendinize ait bir mutfağınız yoksa pratik ve taşınabilir ekipmanlara ihtiyacınız olacaktır.
Her şeyden önemlisi sağlam bir üç ayağa ve eğer mümkünse Tilt-Shift yapabilen perspektif düzeltebilen lensler alacağınız sonuçları çok değiştirecektir.
En azından bir 50-100 mm gibi makro lensiniz 150-200 mm gibi odak uzaklığına sahip orta tele lensiniz birkaç tane minimum 2 adet 600W lık paraflasha yansıtıcılara ışık kesicilere ihtiyacınız olacaktır.
Flash yerine sürekli ışık kaynakları da kullanabilirsiniz bu durumda ortama farklı renk ısısına sahip başka ışık kaynaklarının girmemesine özen göstermelisiniz profesyonel paraflashlarla hızlı senkron hızı ile bu durumu önlemeniz mümkün fakat sürekli ışık kaynaklarının böyle bir dejavantajı var ayrıca mutfak gibi sıcak bir yerde çalışmak zorunda kalacağınız için sürekli ışık kaynakları da oldukça fazla ısı üreten ışık kaynaklarıdır ortamın iyice ısınıp çekilmez olmasına neden olabilir.
Yansıtıcı olarak gümüş, beyaz yansıtıcılar tercih edilir, portre fotoğrafında ten rengini güçlendirmek için kullanılan altın ve buna yakın renkteki yansıtıcılar yemek fotoğrafında kullanılması istenmeyen sonuçlar doğurur. Yansıtıcı kadar ışık kesici siyah veya koyu gri kartonlarda seti hazırlarken işinize oldukça yarayacaktır.
Bunun dışında her çekimde tabak, çanak, bardak, çatal bıçak, tuzluklar, baharat setleri, peçetelikler, peçete masa örtüsü gibi şeyler alıp farklılıklar oluşturmalısınız bütün müşterilerinizin yemekleri birbirinin aynısı gibi görünmemelidir değilmiş sonuçta kuru fasulyenin farkı yenilmeden anlaşılmaz sonuçta görünüşü aynıdır ama sunumları asla aynı olmamalıdır.
YEMEK FOTOĞRAFLARINDA HAZIRLIK
Çekimden önce müşteri ile mutlaka bir toplantı yapılarak çekilecek yemeklerin neler olduğunu öğrenmelisiniz, eğer bütün sorumluluğu siz üstlenmemişseniz malzeme konusunda müşterinizi bilgilendirmeli o nedenle kullanılacak bütün ürünlerin özenle seçilmiş ve bol miktarda yedekli olmasını sağlamalısınız, bir tek mükemmel hamburger fotoğrafı için onlarca hamburger ekmeğine, köfteye soğan halkalarına ve yeşilliğe ihtiyacınız olacaktır. Özelikle yeşillikler çok çabuk bozulabilen ürünlerdir. Müşterinizin kendi hazırladığı bir sunum varsa ve fotoğrafların bu sunuma göre çekilmesini istiyorsa çekimden önce mutlaka mevcut sunuma bir göz atın olumsuz görünen şeyler konusunda önerilerinizi dile getirin sizin sunuma yapacağınız olumlu katkılar müşteri bağlılığını sağlayacaktır.
YEMEK FOTOĞRAFI ÇEKMEK
Eğer bir mönü için çekim yapıyorsanız bütün yemekleri belirli bir konsept ve bütünlük içinde çekmeniz gerekir, bunun için öncelikle ürünleri gruplandırın örneğin kase de sunulan çorbalardan başlayın, çünkü her ürün grubu için setiniz de bazı değişiklik yapmanız gerekebilir, farklı tabaklar da ve farklı şekilde sunulan ürünler sık sık değişiklik yapmanızı gerektireceği sizin sizi yoracak ve zaman kaybettirecektir.
Setinizi elde etmek isteğiniz etkiye göre hazırlamalısınız bunun için fotoğrafın her alanında olduğu gibi bu alanında da en önemli silahınız tabi ki ışıktır. Yaratmak istediğiniz etkiye göre yumuşak ya da sert, ışıklar kullanmalı ve ışığın renk ısısını, yönünü ayarlamalısınız, özel bir durum yoksa yemek fotoğrafında ana ürün mutlak suretle net alan içinde olmalı, tuzluk peçetelik bardak vs. vs gibi tamamlayıcı unsurlar flu olabilir. Bu yüzden net alan derinliğini iyi kontrol edebilmelisiniz burada tilt-shift objektiflerin bir avantajı da diyaframdan bağımsız olarak size çok daha fazla alan derinliğini perspektifle birlikte kontrol etme imkanı sunar.
YEMEK FOTOĞRAFINDA REPRODÜKSİYON
Çekimden sonra fotoğraflar mutlak suretle bir fotoğraf işleme yazılımı tarafından elden geçirilmeli, tonal, düzenlemeler, varsa pozlama hataları, renk düzenlemeli, istenmeyen lekeler, cisimler temizlenmeli, özellikle mönü basılacaksa baskının dijital ya da ofset mi olacağını dikkate alarak baskıya hazırlık için retouchları yapılmalıdır. İyi bir renk yönetimi bilginiz kalibrasyonlu bir monitörünüz ve kalibrasyon cihazınız yoksa sonuçlar sizi hüsrana uğratabilir işinizi şansa bırakmayıp bu konuda yetersizseniz mutlaka profesyonel bir destek alın, matbaaların çoğu bu konuda yetersiz ve bilgisizler bu yüzden film dönemin de önceden matbaalar da çalışan reprodüksiyoncular olurdu, artık bu meslek dijitalle birlikte yok oldu bu misyonu profesyonel fotoğrafçılar üstlendiler, o yüzden her fotoğrafçı renk yönetimi konusunda bilgili ve uzmanlaşmış olmalıdır özellikle baskıya yönelik katalog, broşür, mönü, gelin damat albümü gibi işler yapıyorsanız.
YEMEK FOTOĞRAFINDA SONUÇ
Yemek fotoğrafçılığı fotoğrafçılığın en zor ama en keyifli alanlarından biridir, herkes moda fotoğrafçılığını, gelin damat fotoğrafçılığını daha zor bilir ama kesinlikle yemek fotoğrafçılığı daha zordur, moda fotoğrafında ürününüz yani modelinizi hazırlamakla siz uğraşmazsınız, saç makyaj bittiğinde hazır olmuş olur siz bir düzüne seri fotoğraf çeker sonra içlerinden seçim yaparsınız elbette kendine göre moda fotoğrafçılığının da zorlukları var, ama yemek işi kesinlikle daha uzun bir sürek tek bir yemeği çekmek için 3-5 saat harcamanız iş değildir.
Çekimleri tamamlayıp iş tesliminden önce yaşadığınız olumsuzlukları mutlaka not alarak fotoğrafla birlikte saklayın bu olumsuzluk için çözümler üretmek sizin zaman içinde daha çok gelişmenizi sağlayacaktır.